Aarhus' bedste...

Billeddagbog fra Tel Aviv #3

Her følger tredje og sidste del af vores rejsedagbog fra Israel, og jeg må indrømme, at jeg i den grad længes tilbage, når jeg ser billederne igen! Som sagt drog vi efter et par dage i Tel Aviv lidt rundt i landet og efter Haifa var det blevet tid til Jerusalem. Jerusalem havde vi begge glædet os meget til at se, og især den gamle bydel, der huser så mange helligdomme fra forskellige religioner. Og det var virkelig også en helt særlig oplevelse. Man går rundt i en næsten labyrint-agtig formation, og havde det ikke været for Maya, havde vi aldrig fundet vej! Først ledte vejen os forbi de mange artefakter knyttet til Jesus’ korsfæstelse og genopstandelse. Det var vildt at se de mange kristne flokkes om stedet. Mange brød ud i gråd og var utroligt påvirkede, hvilket kan være svært at sætte sig ind i, når man kommer fra et land hvor man efterhånden er sådan lidt kristen efter behov (eller slet ikke er det). I de små snirklede gader stod der bod efter bod, hvor man kunne købe falafler, brød, juice, tæpper, lertøj og en hel masse andet. Vi holdt et pitstop med en iskold mynthe-lemonade og snakkede lidt om byen. Maya fortalte, at de forskellige religioner kappes meget om de forskellige dele af Old City. Fx går der en stridighed på et enkelt trappetrin, som katolikkerne stædigt hævder er deres, men som pladsens øvrige “ejermænd” nægter at anerkende. Og det er i det hele taget spøjst at gå rundt i sådan et misk-mask af religion og kultur. Torah, Bibel og Koran symboliseret med det ene vilde bygningsværk efter det andet. Senere gik vi videre ned til Dome of the rock, som vel nok er Jerusalems mest kendte varemærke med sin 100 kgs guldkuppel! Vi måtte desværre ikke gå derind efter kl. 12 (så kom før, hvis I vil ind!), så vi forsatte ned til Western Wall (grædemuren) og det jødiske kvarter. Igen kunne man se jøder fra hele verden der var valfartet hertil, og som var dybt opslugte af oplevelsen. Vi sørgede for at dække os lidt til og gik ned til muren og kiggede på de mange sprækker, hvor jøderne presser små sedler ind med ønsker. Og så kiggede vi undrende på, mens de besøgende alle gik baglæns væk fra stedet igen, for at vise muren ærbødighed. Efter at have vandret rundt i et par timer viste Maya os en lille oase, Austrian Hospice, løftet over Old City, hvor man kunne sidde i en dejlig have og få lidt fred og ro og skygge – det kan klart anbefales! Siden spiste vi falafel, gik tur i Mamilla mall (stor kontrast til den gamle by) og drak en juice i Mayas lokale kvarter. Grundet tidsbekneb og varmen nåede vi ikke mere Jerusalem i denne omgang, men hvis man har tiden bør man tage Betlehem med, og også monumentet for faldne i 2. verdenskrig.

På vores andensidste dag tog vi turen ind til Masada, som også er et must når man er i Israel. Masada er et stort klippeplateau, hvor der eftersigende skal have udspillet sig en drabelig historie. På klippen kan man se rester af en bosættelse, som jøderne oprindeligt byggede efter de erobrede Masada fra romerne, og senere begyndte en romersk armé så at belejre fæstningen og fik til sidst tvunget sig vej op til toppen, kun for at sande, at klippens beboere havde begået masse(selv)mord. Meget spændende at høre om og under alle omstændigheder levede de et forundrende avanceret liv oppe på plateauet. Vi tog i øvrigt turen derop i cable car, men man kan også gå ad “snake path” op til toppen og se solopgangen, hvilket skulle være helt fantastisk. Pga. ekstrem varme var stien dog lukket mens vi var der. Og faktisk var en 20-årig amerikansk pige omkommet på klippen kun to dage forinden. Rigtig tragisk.

Sidst men ikke mindst sluttede vi dagen af ved det døde hav, og det var også en skæg oplevelse. Meget sært at skvatte rundt i blævrende mudder og ligge i vand, der næsten føles helt “grød-agtigt”, fordi saltkoncentrationen er så høj. Efterfølgende føles ens hud helt “rå” og baby-agtig! Igen skal man passe på med varmen. Jeg fik et spektakulært udbrud af soleksem i hvert fald, og var glad for at komme ned i en kølende pool efterfølgende. Alt i alt er turen ind i landet mindst lige så spændende som at befinde sig i Tel Aviv. Og hvis man enten bevæger sig nord- eller sydover er der endnu mere at se. Israel har så stor diversitet i landskab og klima. Faktisk kan man stå på ski i Golan-bjergene nordpå! Så man kunne sagtens have brugt mindst en uge mere på at udforske landet, men det må blive en anden gang. Vi var glade for at vi nåede de ting vi havde sat os for, og at det hele bare har været én stor oplevelse.

4 kommentarer

• Mette

Overdrevet lækre billeder og vildt spændende læsning! Er helt vild med jeres rejseindlæg :-)

• Mai

I har så meget lige givet mig et nyt rejsemål, jeg gerne vil besøge.
    Et par spørgsmål:
    Hvordan kom i rundt i Israel rent transportmæssigt?
    Hvordan vil i vurdere de steder i besøgte ift. at rejse dertil alene som ung kvinde?
    :-)

• Lasse

Hej Mai :)

Fedt at høre! Vi kan bestemt også anbefale Tel Aviv. Når vi skulle rundt i Tel Aviv, gik vi faktisk bare til fods. Turen til Det Døde Hav foregik med bus, men det var så en tur, vi havde booket. Turen til Jerusalem var med bus – altså offentlig transport. Turen til Haifa var med tog. Generelt er transportmulighederne rigtig fine, synes vi. Taxa er heller ikke specielt dyrt :) Bare husk at megen transport ikke kører om lørdagen (Sabbath).

I forhold til at rejse som kvinde, tror jeg ikke du behøver bekymre dig. Vores ven, Maya, som viste os rundt i Jerusalem, har været der i snart et halvt år på udveksling, og hun har ikke oplevet noget nævneværdigt på den front :)