hangover outfit

lüneburg (6)AB

lüneburg (13)a

Dag #1
Første stop på vores ugelange rejse til Tyskland var Lüneberg i delstaten Niedersachen. Lüneberg var for flere hundrede år tilbage en del af det mægtige Hansa-handelsforbund og tjente virkelig godt på salt, som byen havde monopol på at sælge dengang. Det hvide guld gav kapital til at bygge flotte huse, klostre og en smukt rådhus, som stadig står den dag i dag. Lüneburg har heldigvis været forskånet for bombardementer under 1. og 2. verdenskrig samt store brande, som dem der bl.a. hærgede i London. Derfor er det lidt som at gå i en ægte udgave af Den Gamle By, når man går rundt i byens gader. Gang Møllestien i Aarhus og Christianshavn i Kbh op til bystørrelse, så har du Lüneburg. Og det er selvsagt kanonhyggeligt bare at slentre rundt og nyde stemningen :) Vi var indlogeret på Salzquartier Hostel, hvor den enormt søde ejer tog godt imod os. Hostellet er uden tvivl det nyeste og reneste af slagsen, vi nogensinde har boet på. Virkelig lækkert! Inde i byen blev det både til en autentisk tysk middagsoplevelse i form af kød, brasede kartofler, øl og Apfelschorle på Mälzer Brau og senere hyggelig middag ved kanalen på Schallander. Af hostel-ejeren havde vi også fået et tip til god kaffe – Bell & Beans – og det var simpelthen det hyggeligste sted. Der sad vi i en lille times tid ude i solen og faldt lidt i staver efter en rigtig god cappuccino (det er sgu hårdt at stå op kl. 04!).

suderburg (6)a

steinhude (5) AB

suderburg (1)a

Dag #2
Fra Lüneburg tog vi videre til Suderburg – et hyggeligt område i nærheden af Lüneburger Heide. Her ventede fem lamaer (!) på vores ankomst. Lasse var naturligvis, som den klart største dyreven i parforholdet, helt solgt. Vi blev taget imod af flinke Werner og Wibke og så tog vi ellers ud på Lama-trekking (tænk at det findes!). Det var hyggeligt at gå med de store pelsede dyr, mens solen skinnede fra en skyfri himmel. Og så fik vi da også lige flexet vores gymnasie-tysk ;) Senere blev vi kørt til Dorf Café Alte Schule, hvor vi fik serveret traditionel fåregullasch, der viste sig at være en ganz lecker simreret.. I det hele taget ret optur at kunne leve af kød, sovs og brasede kartofler i en hel uge! Fra Suderburg gik turen videre til Steinhude, en lille badeby der mindede os om svenske Falkenberg. Bådudlejning, ishuse og strandhoteller ligger på rad og række langs Steinhuder Meer, som vi også sejlede en tur på og faktisk også kørte Segway langs (..så meget for ikke at køre på Segway som turist, hva?!). Byen og Hotel Maris, hvor vi var indlogeret, havde en skøn ro over sig. Og hey, selvom vi følte os enormt prollede, så er Segways faktisk ok sjove at køre på!

hannover1 AB (1)

hannover (9)a

hannover (8)AB

hannover (3)a

hannover AB (1)

Dag #3
Sidste længe af Niedersachsen-turen gik til delstatens hovedstad – Hannover. Her indlogerede vi os på Grand Hotel Mussmann, hvor det vildeste hotelværelse ventede os. Vi nåede kun akkurat af med bagagen (og et lille smut i H&M – Lasse har seriøst altid sin shopper på!), inden vi blev hentet af vores søde guide Elke. Sammen med hende cyklede vi først til Herrenhäuser Gärten, der mest af alt minder om haven ved Versailles, fratrukket en million turister. Så det var en virkelig dejlig og afslappende oplevelse at slentre rundt, spise key lime pie og se kunstneren Niki de Saint Phalles spejludsmykkede grotte. Haven gemmer i øvrigt også på et af Europas højeste springvand.
Fra haven cyklede vi videre til Erlebnis Zoo Hannover. Lasse og jeg kom til at snakke om, at zoologisk have ikke lige er førstevalget længere, når det kommer til udflugter, men vi endte med at have den hyggeligste stund derinde. Det var især fedt at komme ved 18-tiden, hvor parken lige så stille tømmes, og der falder ro over det hele. Vi fik snakket en masse med Elke og kigget på sjove desmerdyr, flodheste, søløver og verdens sødeste ugleunge. Vi må tilbage dertil, når vi har fået børn :) Efter zoo blev vi enige om at droppe den tunge gasthaus-mad og i stedet cykle ud til Linden – et område der kan sammenlignes lidt med Nørrebro eller Kreuzberg. Her bænkede vi os ved et vietnamesisk gadekøkken og bestilte nærmest hele menukortet! Stemningen i Linden er helt speciel, og området kan virkelig anbefales til en aftentur eller et restaurantbesøg. Vi endte faktisk med at tilbringe syv timer sammen med Elke, så derfor sidder vi nu og blogger kl 23 på hotelværelset ;) Men hvad gør det, når man har haft verdens bedste dag.

Alt i alt har vi nydt første halvdel af vores rejseprogram til fulde. Og faktisk også nydt ikke at skulle tage stilling til noget selv! Vi skal bare lemminge afsted efter et skræddersyet program og så ellers dokumentere løs :)

Mht. destinationerne, så ligger både Lüneburg, Suderburg og Hannover relativt tæt på Hamborg, så hvis man nu alligevel er på de kanter, så er det oplagt med en lille dagstur sydpå i Niedersachsen.

Det var vist alt for nu! Vi har update igen på lørdag fra Thüringen :) Tchüss!