Ønsker for august

bad langensalza (6)A

bad langensalza (5)ab

Dag #4
Dag fire var lang og begivenhedsrig! Vi startede ud tidligt om morgen i Hannover sammen med vores guide Elke. Først tjekkede vi dog ud fra hotellet og sagde farvel til det rare hotelværelse og den syngende bruser (nogle af jer så måske min insta-story!). Vi hoppede atter på cyklerne og tog først ud til Det Nye Rådhus, hvor vi tog elevatoren op i toppen af rådhuskuplen. Her skuede vi ud over byen, mens Elke fortalte om krigsbombardementer og nybyggeri. Tænk at 90% af Hannover blev bombet i smadder under 2. Verdenskrig. Det er stadig helt uvirkeligt, når man konfronteres med al den ødelæggelse krigen forårsagede. Efterfølgende besøgte vi endnu en historisk krigsrelateret seværdighed – nemlig Maschsee – som blev udgravet ved menneskekraft under det nazistiske styre. I dag et rigtig hyggeligt område, hvor
man både kan gå og cykle om søen, og i starten af august faktisk også besøge Maschsee Festival. Da vi efterfølgende havde spist lækker thai-frokost ved Markthalle og hoppede på toget, blev vi enige om at vi sagtens kunne have brugt mange flere dage på at udforske Hannover. Meeen vi skulle videre med anden del af turen i den tyske delstat Thüringen. Vi tilbragte således eftermiddagen og aftenen i Bad Langensalza i selskab med en lokal guide. Han viste os haverne og kurstederne, som Bad Langensalza er kendt for. Herunder Rosenhaven og Den Japanske Have, som der er billeder af ovenfor. Til sidst spiste vi aftensmad i bymidten, som faktisk mindede os lidt om Lüneburg, som vi besøgte tidligere på ugen. Bad Langensalza er helt klart en by man skal tage til, hvis man vil have ro, fred og forkælelse. Vi trak bestemt ikke aldersgennemsnittet op, så det er nok først og fremmest lidt af et pensionistparadis ;) Men det var bestemt en hyggelig by.

thiemsburg (5) ab

thiemsburg (4)a

eisenach (4)AB

eisenach (2)AB

Dag #5
Efter flere dage med byvandringer glædede vi os til at komme ud i naturen. Fredag startede med gåtur på platforme blandt trækronerne i naturpark Hainich – den såkaldte Baumkronenphad. Vi fulgtes med en ranger, som blandt andet fortalte os om den store biodiversitet i parken. Det var sejt at gå i toppen af skoven, som man ellers aldrig ser, og skue ud over lindetræer, kirsebærtræer og en masse forskellige bøgearter. Vi fik svinget både kamera, iPhone og GoPro-kameraet en masse (vores ranger må ha’ undret sig over, at vi skulle ha SÅ mange billeder og optagelser..), mens vi gik de 500 meters penge, turen varer.
Igen igen skiftede vi hurtigt destination – denne gang til byen Eisenach. Blandt andet opholdssted for Martin Luther og hjemby for den verdensberømte komponist Bach (hvis nogle af jer har set Captain Fantastic endnu er det den komponist, den ældste bror er helt vild med i filmen). Vi besøgte faktisk Bachs hus og hørte en live minikoncert med nogle af hans værker spillet på forskellige antikke instrumenter. Altid godt med lidt oplysning ud i klassisk musik – et område vi ikke ligefrem er eksperter indenfor (Lasse trak en såkaldt ‘fuga’ som emne til musikeksamen i gymnasiet og var helt på spanden, haha). Byen er også en god base, når man skal besøge Drachenschlucht og Wartburg – lørdagens udflugtsmål for vores vedkommende. Men tilbage til Luther, han kom nemlig til at præge vores aften i form af en Erlebnis-restaurant (oplevelsesrestaurant), der serverer mad som i Luthers tid. Vi må indrømme, at vi satte os skeptiske til bords, for temarestauranter er ikke lige vores ting, men det endte faktisk med at være skidesjovt. Vi sad med spøjse forstørrede hagesmække på, drak honning-vin af horn og lyttede til lut-musik, mens vi undrede os lidt over, hvordan vi var havnet midt i Reformationen! De er helt oppe at køre over Luther og Reformationen i Thüringen, og næste år det præcis 500 år siden Reformationen, så der går det nok helt bananas.

eisenach dag 2 (2)AB

eisenach dag 2 (3)A

erfurt (1)a

erfurt (2)AB

erfurt (3)A

erfurt (4)a

Dag #6
Som sagt var formålet med vores besøg i Eisenach også at gå ad Drachenschlucht – drageslukten – op til slottet Wartburg. Vi havde en virkelig fed tur med vores guide Cornelia, og havde det flere gange som om vi befandt os i en scene fra Game of Thrones! Slugten tog os forbi vandfald, mosklædte klipper og til sidst hele vejen op til slottet, der er optaget på UNESCO World Heritage List. Og hvilket slot! Det lignede noget fra et eventyr, og gemte også på nogle gode historier. Bl.a. oversatte Martin Luther store dele af biblen til tysk for første gang under hans ophold på slottet. Måske ikke det mest ophidsende at læse om her på bloggen, men det var vildt at stå i skrivestuen og være så “tæt på” så historisk en begivenhed.
Fra Eisenach gik turen til vores allersidste destination – Thüringens hovedstad Erfurt. Her ventede os endnu en by-tour, men denne gang med et lidt sødere fokus. Vi besøgte nemlig to af byens berømte is- og chokolade-producenter. Først Zucker und Zimt, der producerer small-batch softice og vegansk is udelukkende af friske, naturlige ingredienser. Vi prøvede deres lækre espressois og havtorn/appelsin-is. Herefter ventede enhver chokoladeelskers drøm, nemlig besøg hos Goldhelm, der producerer nogle af Tysklands bedste chokolader og is. De er også lidt af en institution i byen med både en café, et ishus, en chokoladebutik og et lille pensionat i centrum. Vi fik lov til at opleve alle fire afdelinger, og graden af gennemførthed og håndværk var så inspirerende at se. Fra verdens lækreste trøffel med hvid chokolade og hindbær til pensionatet, der var SÅ fint indrettet (Krämerhaus Pension hed det, hvis I vil tjekke det ud). Sødt og godt, må man sige! Vi sluttede en rigtig dejlig dag af med lidt lettere (!) mad på Restaurant Kromers. Igen havde de stor fokus på lokale, naturlige råvarer og mad lavet fra bunden. “Slow food” var deres mantra, og det kunne man helt klart smage. Vi kan anbefale deres gedeostesalat og hjemmebagte valnøddebrød! Da vi først ankom til Erfurt blev vi mødt af faldefærdige bygninger fra DDR-tiden, men da vi tog derfra var det med et virkelig positivt indtryk af det historiske centrum, hyggelige Krämerbrücke og de mange indbydende, lokale madsteder. Ligesom med Hannover havde vi det som om vi først lige havde taget hul på byen, og sagtens kunne have udforsket videre.