Kanotur på Gudenåen - Sidsel & Lasse
Polter <3

Kanotur på Gudenåen

Jeg havde egentlig ikke tænkt mig at skrive om det her på bloggen, men et par stykker af jer har alligevel spurgt interesseret ind til den kanotur på Gudenåen, jeg var på sidste weekend med tre rigtig gode kammerater. Så nu får I altså en lille beretning om turen, som jeg kan afsløre både var ret så fantastisk og rimelig hård. Kort fortalt sejlede vi fire mand i to kanoer i ca. 70 kilometer fordelt på fire dage med tre overnatninger på tre forskellige telt- eller campingpladser. Vi havde på forhånd besluttet os for at starte i Tørring og slutte i Silkeborg – på den måde sejler man med strømmen hele vejen, hvilket selvfølgelig klart er at foretrække. Tror faktisk slet ikke det er tilladt at gør det modsatte ;) I kan se hele ruten og de forskellige stop her (dog er dette ruten i bil, da man ikke kan vælge “kano” som transportmiddel på Google Maps, haha).

Dag 1

Vi startede som sagt i Tørring, hvor vi havde lejet to kanoer hos Tørring Kanoudlejning – vi gav 3250 kroner for to kanoer i fire dage inkl. redningsveste. Vi sejlede fra Tørring omkring kl. 12 og havde ca. 21 kilometer foran os før vi kunne slå lejr på Gudenå Camping Brædstrup. De første 10 kilometer på ruten var “de 10 længste kilometer på Gudenåen” fik vi at vide. Og det viste sig at være rigtigt. Åen er ret smal og med utroligt mange sving og bøjninger. Derfor var det ikke rigtigt til at få fart på og vi var hele tiden nødt til at bremse op og så padle igennem for at komme gennem de skarpe sving. Det var til gengæld en rigtig flot tur. Der er mulighed for at holde pause flere gange undervejs, så vi spiste frokost og fik lidt hvil efter ca. 10 kilometer. De næste 10 kilometer bød på lidt flere lige strækninger, så vi kunne få mere fart på. Til gengæld kæmpede vi lidt mod tiden, da den del af Gudenåen er fredet, hvilket betyder, at man ikke må sejle på den efter kl. 18. Det gav os lidt stress, da vi var bange for ikke at nå det. Vi var dog fremme allerede kl. 17.15, hvor vi, godt trætte, slog vores telte op og spiste en lasagne, vi havde haft med hjemmefra. Selve campingpladsen var rigtig fin med gode faciliteter (pool, kiosk, bade, et lille cafeteria og en tv-stue). Vi endte med at drikke et par øl og spille whist i tv-stuen inden vi gik til køjs i vores to telte.

Dag 2

Vi vågnede og var noget medtagne efter strabadserne dagen før. Aftenen inden havde vi bestilt kaffe, kage og rundstykker til morgenmad, og da vi havde fået spist og drukket, var helt klar til at sejle videre. Vejret viste sig også fra sin bedste side og humøret var højt, da vi lagde fra og begav os ud på de næste 20 kilometer. Vi sejlede fra Gudenå Camping Brædstrup til Klostermølle Teltplads og denne del af turen var uden tvivl den flotteste i de fire dage, vi var af sted. Vi kom gennem meget forskelligt terræn og så både svaner (+ små unger), isfugle og fiskehejrer. Der var også en del strøm og bedre tid end den første dag, så vi kunne slappe noget mere af i kanoerne og spare på kræfterne. Igen holdt vi frokostpause ca. halvvejs i sejlturen og omkring kl. 16 nåede vi frem til Klostermølle Teltplads, hvor det er gratis at slå sit telt op. Til gengæld er der stort set heller ikke nogen faciliteter – der er toiletter, en udendørs vandhane med koldt vand og et museum, der hører til den gamle vandmølle. Steder ligger dog utrolig smukt og heldigvis fandt vi et pizzeria i Ry, der var villige til at køre til teltpladsen med fire pizzaer ;) Her spillede vi lidt ølbowling, gik en tur i området og så VM-fodbold.

Dag 3

Vi var en smule nervøse for tredjedagen, da vi af Tørring Kanoudlejning havde fået at vide, at Julsø godt kunne være giftig at krydse, hvis det var blæsevejr, hvilket det var denne dag. Det giver nemlig bølger og modvind, hvilket ikke er super sjovt i en kano med oppakning midt på en stor sø. Til gengæld ophører fredningen af Gudenåen ved Klostermølle Teltplads, så der var ikke noget tidspres længere. Vi skulle først sejle 10 kilometer og så 10 kilometer yderligere over Julsø frem til Skyttehusets Camping, hvor vi skulle overnatte. De første 10 kilometer gik ganske fint, selvom vi var ude på flere forskellige søer, hvor vi godt kunne mærke, at vinden gjorde det lidt hårdere. Vi holdt pause på en teltplads og spiste frokost efter ca. 10 kilometer og ladede op til vores “Mount Everest” som altså var Julsø. Det blæste ca. 10 m/s, hvilket gav bølger og en ret skarp modvind. Der var lige nøjagtigt ikke skum på toppen af bølgerne, som Tørring Camping havde advaret om at vi nok skulle lade være at sejle ud i. Derudover havde de rådet os til at sejle over Julsø enten tidlig morgen eller om aftenen, hvor vinden ville lægge sig lidt. På grund af vores stoppesteder og tidsplan endte vi dog med at sejle over midt på dagen, og det var da også halvhårdt, især fordi vi allerede havde sejlet 50 kilometer i dagene forinden. Vi klarede os dog over og kunne omkring kl. 16.30 tjekke ind på Skyttehusets Camping, hvor vi hurtigt fik slået teltene op og placeret os i deres cafeteria med fire burgere og mere VM i tv-stuen. Selve campingpladsen var rigtig lækker og nok den største af de tre steder, vi camperede. Der var fælleskøkken, bad, TV-stue, cafeteria, minigolf og bordtennis samt en flot udsigt lige ned til Gudenåen.

Dag 4

Vi vågnede op godt smadrede og glædede os til at sejle de sidste 7-8 kilometer fra Skyttehusets Camping til Gudenåens Camping Silkeborg, hvor vi havde aftalt med Tørring Kanoudlejning at vi måtte stille kanoerne til afhentning. De sidste kilometer til søs gik forbi en masse flotte huse ned til bl.a. Brassø og Borre Sø og på vejen passerede vi  Hjejlen, Rylen, Falken og hvad de større turistbåde, der lægger fra i Silkeborg, hedder. Omkring kl. 12 droppede vi kanoerne af ved bredden i udkanten af Gudenåens Camping Silkeborg, hvor vi, glade og trætte, blev hentet og kørt til stationen i Silkeborg (vi kunne også ha’ fået i 30 minutter, men vi orkede det simpelthen ikke).

Alt i alt var det en super fed tur med godt vejr stort set hele tiden – vi kunne godt godt have ønsket os lidt mindre blæst især de sidste to dage. Derudover havde det også været helt fint, hvis vi kun havde sejlet tre dage og overnattet to, men vi følte os alligevel lidt seje efter at have sejlet næsten 70 kilometer på fire dage :) Det kan varmt anbefales at tage sådan en tur, men man skal nok også passe på med at sætte for ambitiøse mål i forhold til hvor længe man skal sejle hver dag.

Gode ting at huske/vide i forbindelse med en kanotur på Gudenåen (og denne rute specifikt):

• Der kan være maks tre voksne i en kano – evt. 2 voksne og to mindre børn. En kano kan holde ca. 400 kilo i alt.
  • Fra Tørring Kanoudlejning til Klostermølle Teltplads er Gudenåen fredet og man må derfor ikke sejle på den efter kl. 18.
  • Det er sjældent nødvendigt at bestille en teltplads på forhånd, så man kan sagtens sejle direkte til en telt- eller campingplads og overnatte der.
  • Man sejler ca. 3-5 kilometer i timen i en kano.
  • Det er en god idé at pakke tasker, telte og så videre ind i plastic eller en presenning – både i tilfælde af regn og hvis der skulle ske at komme noget vand ind i kanoen, hvilket der stensikkert kommer til i et eller andet omfang.
  • Der er flere telt- og campingpladser langs ruten, så der er fine muligheder for at campere andre steder end de tre, vi valgte.
  • Det kan være en god idé at have noget smertestillende med og evt. noget gel til at smøre på ømme led. Måske var det bare os fire, der var ved at blive gamle, men vi havde alle sammen ondt fem forskellige steder hver dag. Og der var det virkelig rart at kunne lindre smerten lidt.
  • Husk solcreme! Også selvom det er overskyet. Solbriller og kasket er også en god idé.