Dagbog fra roadtrip i USA #1 - Sidsel & Lasse
Vi har takket nej til et tv-program

Dagbog fra roadtrip i USA #1

Reklame for Jysk Rejsebureau

Sikke en start vi har haft på vores roadtrip! I fredags landede vi kl. 17 lokal tid i Vegas og begav os mod vores hotel. Vi ved ikke med jer, men de der oversøiske flyvninger bliver vi aldrig kæmpe fans af. 11 timer spændt fast i et sæde i en kabine, hvor luften er knastør og der lugter tiltagende af prut, sved og din sidemands frokost er mest af alt bare udmarvende! MEN, så blev kostrasten også så meget desto større, da vi endelig trådte ud i lækkert vejr, med solnedgangsfarver på bjergkæderne, og senere checkede ind til en fodboldbane af en dobbeltseng! Og så havde vores hotel sågar pool og hottub, hvilket viste sig at være en kæmpe bonus for trætte kroppe med jetlag. Vi lå i blød under stjernerne i en halv times tid og gik så målrettet mod in-n-out, hvor vi satte burger og fritter til livs, som om det var en sport. Med andre ord var vores første nat i Vegas den perfekt genopladningsstation, inden vi hentede vores motor home hos Cruise America lørdag formiddag og kørte mod Zion National Park.

Nu er vi lige under halvvejs på vores tur. Vi har tilbagelagt omkring 600 miles og befinder os snart på den hyggeligste lille campingplads ved navn The View i Monument Valley. Som navnet antyder, kommer vi til at bo med en spektakulær udsigt til klippeformationerne West og East Mitten Butte her i Navajo County. I morgen går køreturen videre til Page, hvor vi skal se Antelope Canyon og Horseshoe Bend inden vi senere slår lejr ved Grand Canyon. Begge dele glæder vi os meget til! Men nu lidt om det, vi allerede har set på vores køretur rundt i The Grand Circle:

Zion National Park

Første stop på turen bød også på en af de mest strabadserende udflugter, nemlig turen op til Observation Point i Zion og tilbage igen. Undervejs bestiger man hvad der svarer til 160 etager, og tilbagelægger knap 13 km. Det kan mærkes i benene, skulle vi hilse at sige! Men nøj, hvor var det umagen værd. Sammenlignet med flere af de nationalparker, USA eller er kendt for, er Zion ikke særlig stor, men hvad den ikke har i størrelse, gør den op for i diversitet. Parken breder sig ud fra floden Virgin River, og rummer både massive klippevægge, kildeudspring, hængende haver, grotter, fyrskov og flade bjergtoppe – de såkaldte mesas. Med hiken til Observation Point ser man lidt af det hele og slutter af med et kig ud over parken. Turen kan varmt anbefales! Efterfølgende slog vi lejr for natten i byen Springdale, der grænser op til Zion. Her fik vi lige lært vores motorhome og dens funktioner lidt bedre at kende. Og kokkereret i vores campingkøkken ikke mindst. Heldigvis er de øvrige campister flinke til at hjælpe, hvis man er i tvivl om noget. Generelt har vi mødt så mange flinke mennesker på vores vej. Folk har bare en god attitude og er positive og imødekommende. Det må være al den friske bjergluft ;)

Bryce Canyon

Fra Zion klatrede vi videre op i landskabet, og ramte en af Utahs pivkolde egne: Bryce. Her finder man de fantastiske klippeformationer kaldet “Hoodoos”. Da vi ankom havde temperaturen taget endnu et dyk, og mens I kunne holde dansk løvfaldssommer, lå vi og sov i frostvejr! -9 grader nåede vi ned på, og det var derfor kærkomment at komme ud og bevæge sig morgenen efter vi havde slået lejr i Bryce Canyon. Vi gik en kombineret hike: Queens Garden/Navajo Trail og efterfølgende Bryce Point til Inspiration Point. Selvom det var koldt, var det en næsten umuligt blå og solskinsrig himmel, vi gik under. Virkelig smukt vejr til så vild en setting. Det er altid svært at nedfælde den oplevelse det er, at stå foran sådan et imponerende og vidtrækkende landskab. Og når man kun er vant til Himmelbjerget og Ejer Bavnehøj, så er man måske endnu mere tabt for ord! Vi kan blot sige, at både Bryce og Zion ville være oplagte tilføjelser til en Bucket List.

Arches

Mandag aften ramte vi landsbyen Moab efter fem timers køretur i Utahs smukke natur. Fra Moab er det muligt at tage udflugter til de omkringliggende parker Arches og Canyonlands. Førstnævnte er især kendt for sine mange stenbuer, herunder Delicate Arch. Tirsdag valgte vi at køre de 18 km ind til den imponerende Landscape Arch først på dagen og tog så Delicate Arch på tilbagevejen. I alt gik vi 16 km på de store klippeflader, der leder op til buerne. Vi havde ellers på forhånd sagt, at “tirsdag altså ikke skal gå med for meget hiking”. Men man lader sig hurtigt rive med at stemningen! Apropos stemning, fik vi også endelig fat i et AUX-stik i Moab, så nu kan vi høre roadtrip-playlister resten af turen – win!

Imellem alle de uforglemmelige naturoplevelser lever vi det søde campingliv i vores motorhome. Det er lige tilpas primitivt til os. Om aftenen laver vi chili con carne, pastaretter og andre nemme sager, der kan mætte sultne vandrefolk. Om morgenen spiser vi æg og bacon eller havregrød, og så har vi købt en stempelkande, så vi kan lave god kaffe – vigtigt. Jetlag gør, at vi vågner før solopgang, så der er rigelig tid fra morgenstunden til at lave god morgenmad og finde ud til parkerne før de værste turistflokke indfinder sig. Gid man også var A-menneske til dagligt! Omvendt gør jetlaggen også, at vi næsten ikke kan hænge sammen for bare træthed om aftenen, haha. Alt i alt kan denne rejseform dog varmt anbefales. Vi får klemt rigtig mange fine oplevelser ind på de relativt få dage, vi har herovre, og det er fedt at vi ikke skal pakke sammen fra sted til sted. Det er bare at hive strømkabel og vandslange ud af hook-up’en og så ellers sætte sig ind tourbussen og køre videre ud i det blå.

Læs mere om Jysk Rejsebureaus rejser til USA her.