Billeddagbog fra Sydney – Sidsel & Lasse
By the way #63

Billeddagbog fra Sydney

Det trækker allerede en smule i hjertestrengene, når jeg bladrer i billederne fra vores 14 dage i Sydney. Det skyldes nok visheden om, at der kan gå meget lang tid inden vi besøger byen igen. Hvis vi da overhovedet kommer tilbage. Der er så forbandet langt til Australien. Og flyturen harmonerer ikke særligt godt med et ønske om at ville nedsætte sit CO2-udslip. Men nu må vi se. I hvert fald er vi taknemmelige for de to uger, vi fik hernede i denne omgang. Der er jo sindssygt meget at opleve i Sydney. Mange bruger typisk byen som et kort pitstop på en længere rundtur i Australiens outback og på østkysten, men når man har haft en hverdag i byen og mange punkter på sin must see-liste, så er 2-3 dage på ingen måde er nok! Og så spiller nostalgikortet selvfølgelig også en rolle. Jeg har ofte drømt om Sydney – at jeg gik rundt i mit gamle kvarter eller viste Lasse rundt. Så det var ret surrealistisk pludselig at befinde sig i drømmen.

Følelsen af, at Sydney godt kunne være en by, man kunne kalde sit hjem, havde jeg i høj grad stadig. Og jeg tror Lasse havde det på samme måde. Kombinationen af storby, strand og vild natur er så tiltalende (huslejepriserne not so much). Under vores ophold sørgede vi for at få lidt af det hele. Den første uge boede vi 100 skridt fra Bondi Beach, og det var helt genialt! Vejret var dejligt, og vi nød at det ikke længere var 30 grader om natten ligesom på Bali. Dagene gik med at besøge de forskellige strande langs kysten, gå Coastal Walk, kigge på arkitektur, spise godt og ellers ikke have for travlt med noget som helst. Den efterfølgende uge rykkede vi ind til hyggelige, eklektiske Surry Hills og fik krydset en masse af de obligatoriske turistattraktioner af listen, set et par venner og kiggede rundt i byens forskellige kvarterer. I den sidste uge fandt vi også tid til en vandretur i Blue Mountains, der byder på spektakulær natur så langt øjet rækker. Det er spøjst at to timers togtur kan føre en fra skyskrabere til tætvoksende regnskov. Uheldigvis var der fuldkommen tåget da vi ankom, så der var ikke så meget perspektiv i de billeder vi tog ud over dalen, haha, men den lettede heldigvis senere. Vi gik i øvrigt ruten, der hedder Dardanelles Pass, som tager knap tre timer. Den kan anbefales!

Hvis I nu skulle befinde jer i eller i nærheden af Australasien i den nærmeste fremtid kommer det nok ikke som nogen overraskelse, at vi vil anbefale at tilføje Sydney til jeres rejseplan. Særligt hvis I rejser mellem oktober og april, hvor vejret er bedst. Vores specifikke anbefalinger til byen får I i et separat indlæg inden længe. De første glimt har vi samlet nedenfor :) Det er efterhånden en ret omfattende rejseberetning, vi har gang i! De mange billeder bliver uden tvivl dejlige at kunne hive frem, hvis det hele bliver lidt gråt og trist derhjemme. Sammen med de mange små kvitteringer, billetter og dimser, jeg har samlet sammen undervejs. Gør I mon også det? Jeg er ikke scrapbogstypen, men jeg kan godt lide at have en masse små levn til overs fra en ferie, som ryger i et plastikchartek. Måske jeg har nok til et helt rejsearkiv en dag!